Culture(s) des ECIM

Des sociologues et des spécialistes des sciences de l'éducation (p. ex., P. Bourdieu ou T. Becher) ont démontré que les disciplines académiques sont des espaces où se forment des identités, des "tribus académiques" pour utiliser l'expression de Becher. Ces travaux illustrent aussi comment la pratique d'une discipline académique a partie liée, voire même engendre des façons de voir et de concevoir le monde. Ces identités se déclinent de différentes façons. Par exemple, les traditions nationales des ECIM en France, aux États-Unis et au Japon sont très différentes. Ces différences touchent à la fois les lieux institutionnels où l'on pratique et dissémine les ECIM, l'organisation de ces lieux, les objets d'étude et la façon qu'on a de les concevoir. Ces questions sont distinctes des problèmes historiques et épistémologiques traités dans les axes 1 et 2, mais à l'évidence elles ne leur sont pas entièrement étrangères non plus: elles en offre un autre regard, orienté vers d'autres préoccupations qui s'apparentent plutôt à la sociologie et à l'anthropologie — voire à une approche "cultural studies" — d'un champ disciplinaire. En effet, tant l'histoire des institutions que les considérations épistémologiques sur les visées et les croyances d'arrière-plan participent des enjeux que soulèvent les questions d'identité disciplinaires et de traditions culturelles au sein des ECIM.

Miriam De Rosa's lecture

Conférence
Jeudi, Avril 14, 2016 - 16:00

If it is true that since the introduction of accelerated digitalization, the practice of archiving has strongly influenced modes of academic work and cultural activities, it has also massively affected artistic practice.

Conférence de James Cahill

Conférence
Vendredi, Mars 18, 2016 - 16:00

If cinematic media may be understood to have a Copernican potential, whereby they may be used as instruments of scientific discovery and anti-anthropocentric displacement, how does such a potential change how one conceives of the world or even constructs, or for the historian, reconstructs new ones?

Jason Mittell's talk

Conférence
Vendredi, Octobre 30, 2015 - 16:00

Our contemporary media landscape might be called the era of heightened seriality. In this talk, Professor Jason Mittell explores how serial storytelling has pervaded both film and television narrative, considering what formal elements define contemporary seriality, and how seriality is forged by industrial and viewing practices.

Conférence de Daniel Herbert

Conférence
Vendredi, Novembre 7, 2014 - 16:00
Historically, video stores in both big cities and small towns often served as de facto cinémathèques and informal “film schools.” Now that Netflix and other digital delivery services have largely destroyed the brick-and-mortar video rental industry, some surviving stores have made efforts to formally re-define themselves as cultural and cinematic institutions.

Conférence de Will Brooker

Conférence
Jeudi, Octobre 2, 2014 - 17:15
Since 1940, one year after his inception, Batman has occupied multiple media texts: from 1943 onwards, he has also existed across multiple media forms. This talk takes us through 75 years of Batman as a cross-platform cultural icon, tracing his journey from comics through newspaper strips and film serials to television, movies and video games.

Roundtable on Michael Cowan's new book

Table ronde
Jeudi, Septembre 11, 2014 - 17:15

The name Walter Ruttmann recalls enthralling and controversial contexts. A pioneer of experimental film, whose Berlin: Symphony of a Great City is still seen as the quintessential urban documentary of the 1920s, Ruttmann also worked extensively in advertising and other commissioned film genres throughout the 1920s and 30s.

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